LOC 17
EEN KIJKJE DOOR DE GESCHIEDENIS
De loods is gebouwd voor de overslag van goederen tussen scheepvaart en regionaal stoomtramvervoer naar Doetinchem en Dieren. Later werd de tramlijn doorgetrokken naar Arnhem. Gedurende de jaren 1920 en 1930 nam het regionale goederenvervoer per smalspoorverbinding flink toe. Om aan de groeiende behoefte aan overslagruimte te voldoen, is in opdracht van de GTM (Gelderse Tramweg Maatschappij) vermoedelijk in 1932 de loods aan de Turfhaven (toen met adres Contre Escarpe 48) gebouwd. Eerder gebouwde loodsen, meer westelijk aan de IJsselkade, boden te weinig capaciteit. Meteen bij de bouw is ook een 32tons portaalkraan aan de kade gebouwd, die in 1938 werd vervangen door twee moderner exemplaren. De huidige portaalkraan op de kade is in 1970 opgeleverd en is gebouwd in Mannheim.
Nadat het goederenvervoer per stoomtram werd gestaakt is ten oosten van de loods een betoncentrale begonnen (later Beton Centrale Doesburg geheten) die de loods gebruikte voor opslag van grondstoffen. In 2010 stopte de betoncentrale zijn activiteiten en kwam het historische terrein ter beschikking. Na 10 jaar heeft het schitterende pand met LOC 17 eindelijk een nieuwe functie. Het meest gezellige terras aan de IJssel in Doesburg!
Bron: Omschrijving gemeentelijke monumentenlijst Turfhaven 1
OP EEN RIJTJE
-
881 - Aansluiting stoomtramlijn tussen Dieren en Doetinchem via de kade in Doesburg.
-
1932 - Bouw GTW Loods door Gelderse Tramwegen.
-
1957 - Stop goederenvervoer tussen Doesburg en Doetinchem. Loods wordt puur een opslagplek.
-
1970 - De iconische portaalkraan wordt gebouwd in Mannheim en wordt opgeleverd.
-
2010 - Vertrek Betoncentrale uit Doesburg. Terrein komt beschikbaar.
-
2013 - Goedkeuring bestemmingsplan Gemeente Doesburg.
-
2017 - Koop GTW Loods door LOC 17
-
2020 - Opening LOC 17!